Monday, June 27, 2011

Tak Nak Menyusahkan Tapi...


Tak nak menyusahkan tapi perlukan pertolongan..
Adakah ini dinamakan ego?
Aku bukan jenis yang suka menyusahkan orang dan mintak pertolongan dari orang tapi itulah hakikatnya kadangkala aku perlukan pertolongan dari orang lain dan perlu juga menyusahkan orang sebabnya nobody is perfect. Yup, i'm not perfect n also i'm weak sometimes. Kalau boleh memang aku nak berdikari sendiri, tak bergantung pada orang lain tapi kadangkala tanpa aku sedari aku jugak telah menyusahkan orang lain tanpa aku sedari.

Dulu aku penah kena tinggal dengan train untuk pegi ke Penang sebab lambat. Masa tu aku tengah belajar kat matrik lagi. Dan pada malam tu jugak abang aku kena anta aku ke Penang sebab ayah aku dah marah-marah. Masa tu aku sangat kesian kat abang aku sebab kena marah dengan ayah aku walaupun aku tahu bukan salah dia nak anta aku lambat ke stesen KTM. Dia singgah kat umah kawan dia sebab nak bagi aku makan dulu sebelum naik KTM yela perjalanan jauh kan. Tapi masa tu kitorang lambat dan bila sampai ke stesen KTM, train baru je berlepas. Ada seorang pegawai yang jaga kat situ cakap maybe kitorang boleh kejar lagi train tu, sebelum stesen seterusnya iaitu kat Tanjung Malim. Dan dari masa tu jugak dari stesen Rawang kitorang pegi ke stesen Tanjung Malim, malangnya bila sampai kat sana train pun dah lepas jugak. Kalau ikutkan back up plan tuk naik train hari ahad malam dan akan sampai hari isnin pagi tapi ayah aku dah bantah sebab nanti kena ponteng kelas pagi isnin tu dan bila sampai ke sana takde kenderaan yang boleh anta aku ke sana. Nak naik teksi memang mak aku tak bagi langsung sebab risau akan keselamatan dan terpaksa laa pada masa tu abang aku kena anta aku jugak ke matrik. Dan masa tu jugak abang aku 'merajuk' dengan parents aku sebab kena marah lambat anta aku ke KTM. Kalau boleh aku taknak benda tu berlaku dan kadang tu aku rasa tu semua adalah salah aku sendiri. Mungkin ini aku boleh katakan pengorbanan dan tanggungjawab seorang abang kepada adiknya. Well~ i'm so touched with it.

Dan baru-baru ni aku juga telah menyusahkan abang aku kerana dia kena anta aku balik ke rumah dari uni aku. Pada mulanya abang aku hanya perlu anta aku ke stesen bas akan tetapi pada hari tu dia kerja dan perlu tunggu dia balik dari kerja tapi masalahnya bas terakhir untuk aku balik ke rumah adalah pada pukul 8.00 dan kalau ikutkan memang tak sempat tuk hantar aku ke stesen bas tambah-tambah lagi masa puncak orang balik kerja. Dan dalam perjalanan untuk ke stesen bas memang jalan tengah sesak, masa tu mak aku dah bimbang sebab mesti tak sempat nak naik bas dan mungkin aku kena postpone untuk balik ke rumah. Pada masa tu aku tak tahu pulak abang aku dia nak anta terus ke rumah, padahal pada keesokkan paginya dia perlu kerja.Bayangkan dari KL-pahang dan perlu ke KL semula untuk pergi kerja, pada esoknya sebelum subuh dia dah kena bertolak tuk pergi kerja. Dah laa lepas abis kerja terus ambik aku dan balik ke sana semula terus masuk kerja semula. Kesian dan rasa bersalah yang amat. Well~ itu yang aku rasa, aku tak tahu laa korang orang lain kata benda tu takde pape pun.

Aku: Aku rasa bersalah dan kesian kat abang aku.
Kawan: Takpe laa, dah tu memang tanggungjawab abang ko pun.
Aku: Hmm~~~

No comments:

Post a Comment