Tuesday, December 21, 2010

Kain batik


Kain batik.. Apa yang peliknya??? Uhuu~~ tetiba ak terasa nak bercerita sal kain batik plak. Hmm, aku sebenarnya agak pelik bin ajaib skit bila orang pandang aku pelik time tengok aku pakai kain batik especially di kalangan kawan2 aku. Pelik sangat ke??? Ape aku tak leh ke nak pakai kain batik??? Biasanya bila aku pakai kain batik masa kat hostel dan ada kawan aku yang nampak mesti dorang cakap "wahhhh!!!" sambil buat muka teruja tengok aku, kalau tak pun "fewwitt! nak ngorat bleh?" nasib baik kawan aku, pompuan plak tu! Aishhh! Dan ada jugak yang tanya "ko pandai pakai kain batik??". Wuuu~ ye aku pandai pakai kain batik. Mungkin sebab sekarang ni dah tak ramai anak2 muda especially nya anak dara yang pandai pakai kain batik sebab tulah dorang pandang pelik dan kagum bila nampak aku pakai kain batik. Sebab mostly yang buat muka teruja bila nampak aku atau orang lain pakai kain batik ni biasanya dorang tak ni tau camne nak pakai, dan lepas tu akan timbul lah soklan seterusnya yang berbunyi "ko kat umah pun pakai kain batik ke??". Ohoo~~ soklan dia.. Hmm, kalau kat umah aku tak pakai camne aku bleh pakai kat hostel plak??? Ok, sebenarnya aku tak penah belajar pun camne nak pakai kain batik ni, even mak aku pun tak penah ajar aku camne nak pakai kain batik. Persoalannya, camne aku bleh tau cara nak pakai kain batik?. Jawapannya mudah je sebab aku dulu teringin sangat nak pakai kain batik bila tengok orang dewasa atau orang tua2 pakai kain batik. Aku tau pakai kain batik pun secara tak sengaja, belajar pakai sendiri dengan tengok camne mak aku pakai kain batik. Senang je kOt! Tapi maybe ada yang akan cakap leceh sebab akan mudah terbukak atau selalu nak kena betulkan tapi kalau pandai dan kena caranya takkan mudah terbukak laa apatah lagi nak tercabut. Sebab apa aku cakap camtu? Sebabnya mak aku penah nak tarik kain aku, konon2nya nak kenakan aku tapi kira nasib baik masa tu aku pakai kain batik dengan lipat kemas skit so bila mak aku dok tarik2 tak tercabut pon! Ahahah, then mak aku tanya "ikat mati ke? tarik tak cabut pun?" aku pun jawab "heheh, tak leh tarik" sambil tersenyum2. Hee~~ =) Tapi kira ok apa tau pakai kain batik sebab penah sekali aku tumpang bermalam kat umah kawan abang aku gara2 kena tinggal bas dan masa tu akak tu bagi laa kat aku towel tuk mandi dan kain batik tuk di pakai. Then tak lama lepas akak tu bagi dia ada bertanya maybe dia baru teringat kot nak tanya.. "tau tak pakai kain batik??" sambil sengeh2. Aku dengan cepatnya menjawab "hah, pandai..boleh je nak pakai kain batik dah biasa pakai". Haa~ bagus tak aku?? Hak3. Tapi tu laa, sekarang dah ramai yang tak tau nak pakai kain batik dan nak pakai kain batik terutamanya anak2 muda zaman sekarang. Semoga batik tak luput di telan zaman!

Bagi sesiapa yang tak tau camna nak pakai kain batik kat sini ada cara2 nya. Lebih kurang dengan sama cam nak pakai kain pelikat tapi jangan laa duk gulung cam pakai kain pelikat plak!


Eheh, btol ke???

Batik sekarang dah banyak digunakan secara meluas.

2 comments:

  1. mane yang cara pompuan pakei kain batik?? ak pun xnk la ckp ak xgheti.. tapi kalu ak pakai tu cm pelik gak la..
    tapi ble kte pakei kain batik ni dy semacam ade aura yang luar biasa je.. hahahahhaaa

    ReplyDelete
  2. hahhahah..ak pn t'cari2 gak laa pic yg tunjuk cmne cara2 nk pakai kain batik tp xjmpa then ak grab je pic yg ak jmp..uhuu~
    aura apakah itu??? hahahhah

    ReplyDelete