Wednesday, August 15, 2012

Lamaran?



Bismillah..
"Saya bukan baik, tapi saya cuba tuk jadi yang terbaik" tersentap seketika bila membaca bait tulisannya. Sungguh ini bukan perkara yang boleh dibuat main-main. Ini tentang masa depan dan tanggungjawab yang perlu dipikul. Ianya tak sama dengan permainan kanak-kanak dulu kala, kerana ini adalah tanggugjawab dan amanah dariNya yang perlu dipikul selepas lafaz ijab dan kabul. Dan bila tiba saatnya, bagaikan terpana dengan kata-katanya. Adakah ini takdir dariNya? Bagaikan halilintar yang tersentuh dijiwa, mulut terkunci bagaikan hilang bicara, otak ligat mencari rasionalnya dan hati mula gundah gulana. Semuanya hadir tanpa dipinta, adakah ini takdirNya? Maka bermula saat ini, istikharahku akan meniti di setiap hariku. Mengharap petunjuk dan keredhaan Ilahi.

Pesanan dari sahabat: Kalau buat istikharah jangan bias, kawal emosi kat tengah-tengah dan jangan bias kat mana-mana.

..............................................................................................................................................................

Dan sekarang telah ku lepaskannya pergi tuk kedua kalinya, masih adakah tuk kali ketiga???. Sungguh, tiada kata dapat ku singkapkan hanya memandang sepi apa yang terjadi. Mungkin ini cara terbaik untuk sekian kalinya kerana aku percaya pada takdirNya dan juga qada' dan qadar dari Tuhan yg Esa. Masakan tulang rusuk boleh tertukar walaupun terpisah pasti akan bercantum semula. InsyaAllah, kalau ada jodoh tak kemana. Janji Allah tu pasti kerana perancanganNya adalah sebaik-baik perancangan. Berserah dan bertawakallah kepada Allah. Semoga diriku dikurniakan ketenangan dan kekuatan untuk menempuh segala ujian dan dugaan yang Engkau berikan Ya Allah. Aminn Ya-Rabb.




3 comments: