Tuesday, November 9, 2010

kerana aku wanita dan dia lelaki

kerana aku wanita
pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku

kerana aku wanita
ingin disayangi itu fitrah diriku

kerana aku wanita
mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

kerana aku wanita
emosiku selalu mengatasi logik akalku

kerana aku wanita
air mata teman setiaku

kerana aku wanita
sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi

DAN..

kerana aku wanita
aku damba pertolongan darimu Adam


peliharalah bicaramu denganku
jangan bermain kata denganku
takut rosak hatiku

kerana aku wanita
akhlakmu ukuran dimataku


peliharalah akhlakmu dan imanmu
jangan kau burukkan darjatmu pada mataku
takut rosak thiqohmu

kerana aku wanita
maka peliharalah susunan kata-katamu


kerana aku mudah terasa
namun aku bukan lemah
sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar

kerana aku wanita
peliharalah dirimu dari mencemuhku


saat titisan jernih mengalir dari mataku
kerana itu cara untukku
meluahkan perasaanku
supaya hatiku tenang kembali

kerana aku wanita
aku memang sangat peka


maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya

WAHAI ADAM,

kalau kau sangka berpakaian selekeh itu 'cool',
hakikatnya kau begitu jelek pada pandangan kami.

andai kau rasa 'usha' itu tanda kejantanan,
darjat mu telah jatuh pada pandangan kami

jika kau fikir hidup membelakangkan agama itu kemodenan,
maka tiada lagi hormat untukmu dari kami.


Kerana Dia Lelaki
Aku adalah senjata ampuh
peruntuh tembok nafsunya

Kerana Dia Lelaki
Kelunakan suaraku luar biasa
mampu menggoncang imannya

Kerana Dia Lelaki
Gerak geriku yang manja
Racun berbisa untuknya

Kerana Dia Lelaki
Santun budiku perhatian utama
namun batasnya perlu ada

Dan..

Kerana Dia Lelaki

egonya tinggi,
fahamilah,
ada saatnya perlu demi kehormatan dirinya,
ada saatnya tersalah tempatnya
tapi ingatlah,
dia juga manusia.

Kerana Dia Lelaki
akal logiknya mengawal perasaan
fahamilah,
sifatnya perlu untuk memimpin,
maka ada saatnya,
emosiku sukar ditafsirnya.

Kerana Dia Lelaki,
masalahnya sering terpendam,
tiada diluahkan,
fahamilah,
dia mahu menyelesaikan sendiri,
berikan ruang dan masa untuknya,
setelah beberapa ketika,
bantulah dia.

Kerana Dia Lelaki
dia seorang manusia,
maka fahamilah,
bukan mudah mencari insan kamil,
seperti Rasul tercinta,
setidak-tidaknya dia mengikut jejak Rasulnya,
sekurang-kurangnya dia telah berusaha.

WAHAI HAWA,
jika kau fikir 'usha' nya tanda dia menyukaimu,
fikir semula,
apakah dia hanya menguji dirimu?
sebelum kau rasa penangan cinta lelaki
berjaga-jagalah diri

andai kau rasa bersifat 'daring' mampu menarik perhatiannya
kau kan berjaya
tetapi kau sebenarnya hanya menghancurkan dia
kau kan merosakkan pewaris bangsa

kalau kau rasa dengan memakai baju 'adik' mu dia akan tergoda,
tidakkah kau fikir?
kau hanya menambahkan dosa
zina pada matanya

tanyakan saja pada lelaki ciri-ciri calon isteri
maka baginya,isteri adalah ibu untuk anak-anaknya
teman susah senangnya
yang mampu memberi contoh
penyejuk mata
pendamai jiwa

3 comments: